יום ראשון, 13 במרץ 2011

שינה והנקה

פעמים רבות ביעוץ הנקה עולה שאלת השינה. לעתים השואלת היא האמא ולעתים אני השואלת.
כמה פעמים התינוק מתעורר להנקה בלילה? האם הוא יישן יותר בעתיד? התינוק לא מוכן לישון במיטה שלו, מה עושים? התינוק ישן רק במנשא, זה נורמאלי? אני ישנה עם התינוק במיטה שלי, אבל אמא שלי אומרת שזה מסוכן.

פעמים רבות אמהות מספרות לי בשקט בשקט ואחרי שמשביעות אותי שלא אספר לאף אחד, שהן ישנות עם התינוק שלהן במיטה, לעתים אפילו עליהן, בטן אל בטן. התגובות שהאמהות מקבלות מהסביבה הן אלו שגורמות להן להסתיר את השינה המשותפת. לעתים אני מגיעה לבית שיש בו תינוק חדש ורואה את החדר המסודר של התינוק כשהקיר, האהיל והבורדר בצבע תואם, והתינוק למעשה ישן עם ההורים. לפעמים ההורים מגלים שהחדר מיותר רק אחרי שהתינוק מגיע אבל בחלק מהמקרים החדר הוכן רק כדי להשקיט את הסבים והדודות והכוונה לישון יחד כבר היתה שם עוד לפני שהתינוק נולד...

ג'יימס מקנה, דר' לאנתרופולוגיה וחוקר שנת תינוקות מאוניברסיטת אורגון ארה"ב, מנהל מעבדת התנהגות שינה של אמא-תינוק באוניברסיטת נוטרדאם חוקר שנת תינוקות ואמהות וכתב מאמרים רבים שהתפרסמו בכתבי עת רפואיים מובילים בעולם. מומלץ לקרוא באתר שלו על שנת תינוקות, כיצד לישון יחד עם התינוק בצורה בטוחה ועוד...

אמהות ישנו עם תינוקן מיליוני שנים. לא היתה סביבה בטוחה יותר לתינוק מאשר צמוד לאמא. בימינו אנחנו כבר לא רגילים לישון עם התינוקות שלנו מסיבות שונות ומגוונות. הקידמה, שפיתחה את התמ"ל גם הרחיקה את התינוק ממיטת ההורים או יותר נכון ממיטת האמא. בהמשך נוצרו מיטות ייעודיות לתינוק, ומשם הדרך לעיצוב החדר כחדר לתינוק קצרה...

ומה על שנתה של האמא? שנים רבות של שינה זוגית הביאה אותנו לחשוב ששינה עם תינוק תהיה שינה טובה פחות, עם התעוררויות רבות יותר, מה שיקשה על הטיפול בתינוק הקטן במשך היום. מחקר שנערך לא מזמן ופורסם גילה שנשים הישנות עם תינוקן שנתן טובה יותר, הן מתעוררות פחות וכאשר הן מתעוררות להיניק את התינוק הן יכולות לחזור לשינה במהירות. הגיוני, לא? אז זהו, שלא לכולם זה הגיוני. הרי תינוק מתעורר הרבה בלילה, לעתים כדי לינוק, לעתים כדי לבדוק שאמא שם, לעתים כי כואב לו דבר אחד או דבר אחר. אמא מיניקה יכולה להנות מהתעוררות קלה בתגובה לצליל חוסר שביעות רצון ראשון של התינוק, חיבור התינוק לשד תוך כדי נמנום, הנקה תוך כדי שינה וחזרה לשינה עמוקה יותר. מצד התינוק, הוא לא מתעורר לחלוטין מהשינה כדי לאכול מכיוון שצרכיו מסופקים מיד והוא יכול לנמנם תוך כדי הנקה ולעזוב את השד כששבע או נרגע.


והנה דוגמא למיטה משותפת כשהתינוק קטנטן. מיטת התינוק שהוסרה ממנה הדלת והמזרון הורד לגובה מזרון ההורים, הוצמדה לקיר החדר. מיטת ההורים הוצמדה אל מיטת התינוק. לעתים, אם יש צורך מצמידים את רגלי המיטות בחגורות.

לסיום, כללים לשינה בטוחה עם התינוק:
* השכיבו את התינוק על הגב.
* המיטה צריכה להיות בטוחה עבור התינוק. מספיק גדולה כדי להתהפך מצד לצד, הסדינים מתוחים, ללא כריות רכות מדי שניתן לשקוע בהן או מזרון מים. אם המיטה לא מספיק גדולה הגדילו אותה על-ידי מיטה נוספת עבור התינוק או עבור האמא והתינוק יחד (שוב, מספיק גדול). אל תישנו עם התינוק על הספה או על כורסת טלויזיה.
* אם אתן לוקחות תרופות שעשויות לגרום לכן להיות מנומנמות או לישון חזק מאוד השכיבו את התינוק במרחק בטוח מכן כדי שלא תתגלגלו עליו או תמעכו אותו מבלי לשים לב.
* אם אתן מעשנות, אל תישנו ליד התינוק שלכן. עישון פאסיבי או עישון בתקופת העוברות עשוי להשפיע על נשימת התינוק ועשוי לגרום לכשל נשימתי בשינה.
* תינוק צריך להיות צמוד לאמא ולא לאבא או לאחים גדולים. אין להם את הרגישות שיש לאמא.
* הימנעו מחימום יתר. גם בימים קרים, טמפרטורת החדר צריכה להיות נעימה כאשר לבושים והתינוק לא לבוש יותר מדי. הימנעו מעיטוף התינוק בשינה. שכבה אחת ושמיכה בהחלט עשויים להספיק לו. התינוק לא אמור להיות חם מאוד כאשר מניחים עליו את היד.

ספרים נוספים לקריאה בנושא:
הורים גם בלילה מאת ד"ר וויליאם סירס ולישון בלי לבכות מאת אליזבת פנטלי. את שני הספרים ניתן להשיג בחנות האתר של ליגת לה לצ'ה ישראל

לילה טוב...

8 תגובות:

  1. הענין של החדר הוא כל כך מעניין--איזה בזבוז משאבים בדירה קטנה. (:

    השבמחק
  2. פוסט מצויין, תודה!
    אגב, לא מתה על ההמלצה הגורפת שלא יהיה חם מידי. יש תינוקות שאוהבים חום וכאלה שתמיד חם להם, צריך לשים לב גם לתינוק הספציפי. כמובן לא לחמם אותם עד אפאטיות...

    השבמחק
  3. טלי, אני מבינה את מה שאת אומרת לגבי החום, אבל מחקרים הראו שמוות בעריסה קשור לחום סביבתי גבוה.

    השבמחק
  4. הי שגית,
    כל כך מסכימה איתך על ההסתרה של הנושא. זה סוד שמור שמתגלה רק כשמתוודים (כאילו זה חטא)ואז מסתבר שזה כך אצל רוב האנשים. לפחות בסביבתי גיליתי כך, גם הורים שהילד ישן איתם עד גיל 6 שנים, והגישו מצויין עם זה. כל עוד הם חשו שזה הצורך שלו וזה לא הפריע להם לישון.
    אישית- לדעתי שלפתי ציץ יותר מדי מהר- רק שיירדם, גם כשלא היה צורך.
    אבל- אין ענוג יותר משינה בטן על בטן.

    השבמחק
  5. הי שגית נושא השינה עולה כל הזמן גם במפגשים שלי עם הורים . הפתרון של מיטת תינוק שצמודה למיטת ההורים , הוא מצויין ומאפשר שמירה על כללי הבטיחות תוך כדי שהתינוק ישן איתנו אך לא צמוד אלינו .
    בתור מישהי שגדלה בלינה משותפת , עניין השינה עם הילדים תמיד מעסיק אותי . עבורי , תמיד קיים הרצון להיות בשבילם כמעט על כל ציוץ , בעיקר בלילה .

    השבמחק
  6. שגית היי,
    התינוקת שלי בת שבועיים בדיוק ולצערי הרב הפסקתי כבר לפני שבוע להניק (אני פשוט לא מצליחה). אני מאוד מתוסכלת מזה שהבת שלי לא תקבל חלב אם - אני מאוד רוצה להניק.. בינתיים הציצי שלי כבר אבד מהנפח שלו ואני לא בטוחה אם פספסתי את המועד או שיש עוד מה להציל וזה לא אבוד לגמרי.. מה עושים?

    השבמחק
  7. הי אודליה - עדיין לא מאוחר. בתור התחלה תתחילי לשאוב כל שעתיים וחצי עד שלוש שעות למשך 15 דקות מכל שד במשאבה חשמלית גדולה (עדיף כפולה) וצרי קשר עם יועצת הנקה מוסמכת שתגיע אלייך הביתה ליעוץ.

    השבמחק
  8. אני מאוד אוהבת את הבלוג הזה, אחלה פוסט

    השבמחק