יום שני, 23 באוגוסט 2010

הנקה, ממשלה ושאיבה



לפני ימים אחדים יצאה הודעה מטעם "נציבות שירות המדינה" על הקצאת חדר או חדרי הנקה בכל מבנה ששוכנים בו משרד ממשלתי או יחידות סמך.
זהו צעד גדול ומשמח מצד האגף לקידום ושילוב נשים בשירות המדינה. את המהלך הובילה טלילה שחל-רוזנפלד, עו"ד, והוא תורם לעידוד חזרתן לעבודה של נשים בזמן שתינוקן יונק ומעוניינות להמשיך ולספק לתינוק חלב-אם.
את הנוסח המקורי של ההודעה ניתן לקרוא בקישור הבא.

כפי שאמרתי, זהו צעד גדול, ובקריאת התקנות אפשר ממש לדמיין את האמהות במקומות עבודה נהנות מהאפשרות להמשיך לספק לתינוקות חלב אם, אבל לצערנו, סייג קטן בתקנות עשויות לאפשר לאחראים במקום העבודה לא להקצות חדר כזה לאמהות השואבות:
"כללים אלה לא יחולו במקרים חריגים בלבד בהם אין אפשרות פיזית להקצות חדר/ים כאמור".

אבל בואו ונחשוב קדימה, ונקווה שהאחראים במקומות אלו יהיו מעוניינים לעשות כן ולגרור אחריהם את מקומות העבודה הפרטיים שיקימו גם הם חדרים כאלו מכיוון שהוכח כי תינוק יונק או תינוק שמקבל חלב-אם שאוב חולה פחות במחלות רבות, כך שהאמא תפסיד פחות ימי עבודה בעקבות מחלת התינוק. בסך הכל זוהי דוגמא אישית מצויינת של המדינה, שכבר הוציאה מסמך הכרה למקומות הידידותיים להנקה: מסמך הכרה למקומות הידידותיים להנקה.

למרות המלצות משרד הבריאות להמשיך ולהיניק הנקה מלאה עד גיל 6 חודשים, אורכה של חופשת הלידה בישראל הוא 14 שבועות, וקיים קושי רב בקיום המלצה זו כשהצורך הכלכלי דוחק אמהות לחזור לעבודה עם סיום חופשת הלידה בתשלום. עם זאת, אמהות רבות מעוניינות להמשיך ולספק לתינוק חלב אם וזהו צעד גדול לקראת האמהות.

אז איך בכל זאת מיישמים חזרה לעבודה והמשך שאיבות ומתן חלב אם לתינוק?
כאן נמצא מאמר מצויין וממצה על שאיבה ואחסון חלב אם וכמובן איך נותנים בקבוק בצורה כזו שהתינוק ירצה להתחבר שוב לשד כשאמא חוזרת מהעבודה.
ובכלל, באתר של ליגת לה לצ'ה ניתן למצוא מידע רב על הנקה כמו גם פורום הנקה שבו עונות מדריכות הנקה של ליגת לה לצ'ה, ואפילו חנות ספרים הקשורים להנקה והורות.

וכאן קישור לסרטון שמסביר כיצד לשאוב חלב עבור התינוק, מהגברת חלב, דרך סחיטה ידנית ועד שאיבה במשאבה.

ולסיום, סיפור על עירית (שם בדוי), אמא שאני עובדת איתה כבר תקופה ארוכה מאז שהתינוק היה בן כמה שבועות ויחד עברו חודשים של הנקה ושאיבות ושילוב השניים. כבר כמה חודשים שעירית חזרה לעבודה, ומכיוון שחשוב לה מאוד להמשיך ולתת לתינוקה חלב-אם, היא שואבת כמה שהיא יכולה במהלך היום ואחר הצהריים ומיניקה בלילה. התינוק מוכן לינוק רק מתוך שינה כאשר הוא ישנוני, אך לדבריה, ההנקות בלילה הן אלו שמחזיקות את אספקת החלב שלה במשך כל היום. הן מעודדות אותה שאולי יום אחד הוא אפילו יחזור לינוק ישירות מהשד.



4 תגובות:

  1. חברה שלי ילדה בקיץ האחרון ויש לנו מסורת בכל סוף קיץ לצאת לטיול של יומיים בטבע. הייתי בטוחה שהשנה זה לא יסתדר כי בכל זאת תינוק וזה, אבל היא הפתיעה ויצאה איתי לטיול, כמו גדולה, בזכות שאיבת חלב גם לפני וגם תוך כדי הטיול. ככה שבניגוד למה שחשבתי, תינוק חדש זה לא סוף החיים.

    השבמחק