יום שבת, 28 באוגוסט 2010

הצלחה בהנקה אחרי ניתוח הקטנת שד

אזהרה: חלק מהתוכן והקישורים ברשימה זו גרפיים למדי



את לימור פגשתי כשבוע לאחר לידת בתה השלישית.
מכיוון שלא כל האמהות מספרות לי בטלפון כשהן קובעות איתי את הפגישה את הרקע לסיפורן האישי, גם כאן לא ידעתי הרבה לפני הייעוץ עצמו, פרט לכך שהתינוקת עושה פיפי וקקי כרגיל ויש ללימור שאלות לגבי התנהלות ההנקה הפעם.

פגשתי את לימור בביתה. בשאלון ששאלתי, הכולל ניתוחים בשד בעבר, ציינה לפני כי עברה ניתוח להקטנת השד לפני כעשר שנים. התשובה מיד הפנתה אותי לשאלה הבאה – מה היתה מידת הצלחת ההנקות הקודמות. את בתה הראשונה לימור לא היניקה כלל, למרות ניסיונות להיניק (4 שנים לאחר הניתוח). כשילדה את בנה השני (7 שנים לאחר הניתוח, צעיר בשלוש שנים מאחותו) הזמינה יועצת הנקה מוסמכת לביתה ויחד עשו תוכנית להגדלת כמויות החלב ולאחר תקופה של שאיבות הגיעה לבקבוק אחד ביום מסך הבקבוקים שהתינוק קיבל.
הפעם לימור הביעה רצון רב להצליח ולהגיע לכמויות חלב גדולות יותר ולהיניק את התינוקת, מה שמשפיע בהחלט על הצלחת ההנקה. התינוקת קיבלה חלק נכבד מתזונתה מבקבוקים עם תמ"ל.

שיטת הניתוח שעברה לימור היתה ללא הסרת הפטמה, אלא השארת קשר בין הפטמה לשאר השד, המגדילה את הסיכויים להצלחת ההנקה מכיוון שאין ניתוק מוחלט של העצבים ואספקת הדם אל הפטמה. היום ידוע כי ככל שעובר יותר זמן מהניתוח יש גדילה של העצבים - בכל מחזור וסת צמיחה של 1 מ"מ וצמיחה של צינוריות החלב והתחברותן.
חלק ממהלך הניתוח היה הרמת השד ולכן כיוון הפטמה היה למעלה יותר ביחס לשד ולא עם נטיה קלה לכיוון מטה. לכן כשחיברנו את התינוקת אל השד, הדרך שעבדה בצורה הטובה ביותר היתה כשהתינוקת ממש מעל לשד. כשהתינוקת ינקה הוספנו דחיסה של השד (וכאן וידאו) כדי להגביר את זרימת החלב והתינוקת הגיבה יפה, נשארה יותר זמן על השד והעבירה יותר חלב. בתצפית על ההנקה כאחד מהסימנים להעברת חלב יש חשיבות לכמות המציצות בין הבליעות.ככל שהתינוק מוצץ פחות לכל בליעה סימן שהעברת החלב טובה יותר. אם התינוק מוצץ מציצות רבות ורק אז יש בליעה סימן שהעברת החלב פחות טובה. כשצפיתי על התינוקת של לימור ראיתי שיש העברת חלב אבל התינוקת מתאמצת מאוד להעביר חלב ולכן נשארת זמן רב על השד כדי לקבל מה שצריכה בכל הנקה. כאן הכנסנו את הצינורית לפעולה. אני מאוד אוהבת את הצינורית כשיש בה צורך והיא יכולה להועיל. היא עוזרת לתינוק להבין שאת האוכל מקבלים מהשד, היא משפרת מיומנויות יניקה ומעניקה לאמא את התחושה שהיא מצליחה להאכיל את התינוק ולהרגיע את התינוק על השד. אין כמו ההרגשה כשתינוק נרדם על השד שבע ומרוצה.

לימור התלהבה באופן חלקי מהשיטה, אמרה שתנסה. אני יכולה להבין. זו לא שיטה שמתאימה לכל אמא. היא לא נוחה בכל מקום, ולעתים לא מתאימה כשיש עוד ילדים בבית או כשיוצאים מהבית. יש גם אמהות שלא מסתדרות עם הכנסת הצינורית וזה מרגיש להן מסורבל מדי. לימור הצליחה עם הכנסת הצינורית יפה מאוד והתינוקת ינקה מאוד יפה מהשד עם הצינורית ונרדמה על השד בסיום הארוחה, שמחה, שבעה ורגועה.

התוכנית שלנו כללה שאיבות לאחר כל הנקה כדי להגביר את אספקת החלב ונטילת חילבה שידוע כמגביר אספקת חלב כדי שהתינוקת תקבל יותר ויותר חלב אם והאמא תוכל להסתמך פחות ופחות על תמ"ל.

לאחר כמה ימים בשיחת הטלפון לימור כבר דיווחה על עליה באספקת חלב ומכמות של 70 CC ביום כבר הגיעה ל 150 CC ביום. שיפור יפה. כשדיברנו כל כמה ימים האמא דיווחה על שיפור משמעותי באספקת החלב, וכמובן שיפור במצב הרוח והמוטיבציה שעלתה מיום ליום כשהיא רואה שהיא יכולה לספק הרבה מאוד חלב אם לתינוקת. עם הזמן לא היה צורך לתת תוספות בכל הנקה אלא רק בחלק מההנקות מכיוון שהתינוקת גדלה והתייעלה על השד והצליחה להעביר בעצמה את אספקת החלב. מה שלא השתנה היה הזמן על השד. כשלימור הגיעה למעקב הנקה עשינו שקילת ניסיון כדי לאמוד את כמות החלב שהתינוקת מעבירה בכל הנקה ונדהמנו לגלות שהיא מסוגלת לקבל כמות יפה של חלב למרות הנקה ארוכה מאוד. לפי לימור יש שעות שבהן היא חייבת לתת תוספת של חלב-אם, לעתים בגלל לוגיסטיקה משפחתית אבל רוב ההנקות מסתיימות ללא תוספות. מכיוון שלימור לא הגיעה לאספקת חלב מלאה ונעצרה לאחר 6 שבועות על מחסור של שני בקבוקים החלטתי לעבור לשלב הבא.

אחד מהיתרונות של היותי יועצת הנקה מוסמכת IBCLC  הוא הרישות המקצועי. אני מנויה על רשימת תפוצה שבה ניתן לשאול שאלות את חברותיי למקצוע ויש לי אפשרות לפנות אישית לקולגות ולהתייעץ. יצרתי קשר עם ד"ר ג'ינה ויסמן וסיפרתי את סיפור המקרה של לימור. ג'ינה עודדה אותי שנטילת מוטיליום, תרופה להגברת חלב, תגרום לגוף לייצר משהו טבעי - חלב אם. עם המידע והתמיכה שקיבלתי חזרתי אל לימור.

בינגו! זה היה טיעון משכנע ביותר.

לימור התחילה לקחת מוטיליום (תרופה במרשם רופא בלבד) וכמויות החלב עלו עד שאספקת החלב הגיעה לאספקת חלב מלאה. אין צורך יותר בתגבור של תמ"ל! תוך שלושה שבועות אספקת החלב קפצה פלאים. אחרי כמה שבועות לימור התחילה להוריד בהדרגה את כמויות המוטיליום תוך הקפדה על שקילת התינוקת ומדידת הגדילה. כמות החלב התייצבה ולא ירדה עם הורדת התרופה.

לימור מיניקה הנקה מלאה, אספקת חלב מלאה, ללא צינורית על השד. אמנם כל הנקה נמשכת זמן רב, גם בגיל 4 חודשים, אך אין כמו תחושת ההצלחה שמלווה את האמא ותלווה אותה גם לקראת הלידה הבאה!

6 תגובות:

  1. תודה על השיתוף בסיפור! אשמח לקרוא תיאורי מקרה נוספים!

    השבמחק
  2. איימי, זו המטרה של הבלוג שלי.

    השבמחק
  3. כל הכבוד על הבלוג היפה ותיאור המקרה המפורט! אפשר ללמוד מזה המון! דליה אבני

    השבמחק
  4. אהבתי מאד(!!!) את הוידאו'ס.
    ורד לב

    השבמחק
  5. מוזמנות לעקוב אחרי הבלוג כדי לקבל עדכונים בהמשך

    השבמחק
  6. למדתי והשכלתי המון, אהבתי את הבלוג.
    הפירוטים הגרפיים לא הבהילו, בעיקר הועילו להבנה.

    השבמחק