יום שבת, 11 בדצמבר 2010

ביטחון עצמי בהנקה

את רות פגשתי כשהתינוק שלה היה בן 11 ימים. תינוק גדול שנולד בניתוח קיסרי מכיוון שחששו שהוא גדול מדי. כבר באותו אולטרה סאונד שבו חששו שהוא שוקל 4500 גר' ערערו את הביטחון של רות. היא היתה בטוחה שהוא לא כל כך גדול כמו שמנבאים. גדול, אבל מספיק קטן בשביל לידה טבעית ורגילה כמו שתכננה. ואכן, הוא נולד קצת יותר מ 4000 גר', בהחלט משהו שהיתה יכולה להתמודד איתו, לפי רופא הנשים שלה.

בהמשך, מכיוון שהיה גדול והרשים מאוד את הסבתות והדודות משני הצדדים, למרות שהכל התנהל טוב ויפה בתחום ההנקה, וכנגד כל האינטואיציות האמהיות שלה, הפסיקה את ההנקה ועברה לתמ"ל למשך 12 שעות כשהיא בטוחה שהחלב שלה לא מספיק או לא טוב עבור התינוק שלה. הרי הוא תינוק גדול שצריך יותר, והיא חלשה ולא מסוגלת לתת לו את מה שצריך.

ובכן, נפגשנו להעריך את ההנקה, ולשמחתי גיליתי אמא שמייצרת מספיק חלב למרות הפסקה של 12 שעות ללא שאיבה כתחליף ותינוק ששמח להתחבר מחדש לשד כאילו לא הפרידו בינו ובין השד 5 בקבוקים.
לצערי, רות, למרות כמויות החלב שייצרה מצב רוחה כבר לא היה משהו. הרבה בכי על חלב שלא יוצר והביטחון ביכולת שלה להזין את התינוק שלה.

חיברנו את התינוק לשד והוא ינק בשמחה בתנוחת צד, העביר חלב בצורה יפה מאוד. לימדתי את האמא כיצד לוודא שהוא מעביר חלב (וידאו) וכיצד לוודא שמקבל מספיק חלב בהנקה.
תוך כדי היא סיפרה לי על כל מה שנאמר לה על ידי משפחתה, על היכולת שלה להיניק ולהזין את התינוק, על כך שהחלב דליל, על כמויות החלב הקטנות שמייצרים אצלן במשפחה... רות סיפרה איך בחיים שלה היא לעולם לא מקשיבה לאף אחד, איך תמיד תמיד היא סומכת על עצמה ועל היכולות שלה. ודווקא כאן, אף אחד לא העצים אותה, אף אחד לא ניסה לעודד אותה לנסות, ורק החלישו אותה.

דיברנו הרבה על תפקיד השד כמרגיע ולא רק כמקור לתזונה. ההזנה אינה רק מקור לשומנים, פחמימות וקלוריות, אלא בעיקר הזנה רגשית. הקלוריות הן בונוס חשוב, אבל אינו העיקר. השד מספק תוך כדי ההנקה חום, ביטחון, נחמה ותחושה שהוא יכול להמשיך ולגדול בשקט.

החברה שלנו חברה תעשייתית, חברת אינסטנט, מזמן כבר לא מאמינה ביכולת של הגוף להזין את התינוק בתזונה רגשית. מערבבים קצת אבקה עם מים, נותנים לתינוק והוא רגוע. עכשיו בואו ונעביר את אותה הטכניקה אל השד. לצערי זה בלתי אפשרי. ההנקה לוקחת זמן, ואת הזמן קובע התינוק ביכולת העברת החלב שלו. יש תינוקות שיונקים מעט זמן יחסית ויש תינוקות שזקוקים לזמן רב יותר להיות מסופקים. הסיפוק אינו קשור רק ברעב ושובע. הוא סיפוק רגשי ואי אפשר להגבילו בזמן.

למחרת רות הלכה עם התינוק לטיפת חלב לשקילה וגילינו עליה גדולה במשקל, מה שאישר סופית לרות שהחלב שלה מצויין! לשמחתי פגשה שם אחות טיפת חלב תומכת ומבינה בהנקה שעודדה אותה להמשיך באותו הקצב, לתת לתינוק את השד כמה שצריך, להמשיך לספור חיתולים רטובים וחיתולים מלוכלכים ולהגיע מדי שבוע לשקילה בטיפת חלב.

כעבור יומיים נוספים התינוק החמוד ישן לילה שלם וכל המדדים הראו שההנקה פשוט מצויינת. המון פיפי וקקי, הנקות תכופות, תינוק רגוע בין ההנקות. שנת הלילה הרצופה אפשרה לרות לישון ולאגור כוחות להנקות הצפופות במשך היום ורות נשמע מאוששת ושוב בטוחה בעצמה כפי שתיארה לי.

3 תגובות:

  1. כל זה טוב ויפה אבל אף אחד לא מבטיח לנו שלא תהיה איזושהי רשלנות רפואית בדרך...וזה דבר קריטי ביותר כשמדובר בלידה..

    השבמחק
  2. בימינו יש לא מעט נשים (באופן יחסי כמובן ששואבות את החלב שלהן מכל סיבה שהיא ובקביעות או באופן מזדמן, והן משתמשות במכשירים ייעודיים שיוצרו במיוחד לשם כך. לכן המכשיר המאפשר זאת, המשאבה, הנו חיוני ביותר.

    השבמחק
  3. תודה רבה על הפוסט... נהניתי מאוד לקרוא

    השבמחק